Tagi:
#wielkaryba, #wędkarskawyprawa, #wędkarstwospinningowe, #troling, #wędkarstwo z łodzi
Jak prawidłowo dobrać silnik do naszej łodzi.
W dzisiejszym blogu zajmiemy się zagadnieniem, którego jeszcze nie poruszaliśmy, a mianowicie doborem odpowiedniego silnika do łodzi. Temat dość interesujący, biorąc pod uwagę trwający w pełni sezon spinningowy, oraz wiele pytań z Waszej strony, z którymi spotykamy się na co dzień, będąc naszą łódką nad wodą.
Wiadomym jest, że wśród silników używanych do wyposażenia naszych łodzi stosujemy dwa ich podstawowe rodzaje tj: Spalinowe i elektryczne.
Zarówno jedne jak i drugie maja swoje wady i zalety. W obu przypadkach silników wyróżniamy silniki zaburtowe i stacjonarne.
Silniki elektryczne:
Dużo większym powodzeniem cieszą się silniki elektryczne, chociażby dlatego, że na niektórych akwenach obowiązuje zakaz używania silników spalinowych. Poza tym silniki elektryczne cechują się niskimi kosztami eksploatacji, oraz cichą pracą, co ma szczególne znaczenie podczas poszukiwania ryb i z tego też względu przez wielu wędkarzy są one bardzo cenione. Na uwagę w tym aspekcie zasługuje również fakt, że silniki elektryczne są dużo bardziej przyjazne dla środowiska, o cenach paliwa nie wspominając. Można powiedzieć że silniki spalinowe w tej chwili powoli odchodzą do lamusa.
Spośród silników elektrycznych w obecnej chwili jeżeli chodzi o asortyment sklepów wędkarskich możemy spotkać coś na każda kieszeń zarówno jeżeli chodzi o cenę, jak i moc, czy inne parametry. Wybór dobrego silnika elektrycznego powinien być dokonywany w oparciu o kilka podstawowych parametrów. Oto one:
Materiały użyte do budowy – materiały wykonane do budowy takiego silnika, muszą spełniać kilka podstawowych kryteriów, takich jak odporność na słoną wodę, wytrzymałość oraz odporność na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, które mogą pojawić się podczas użytkowania.
Bateria/akumulator – zasada prosta. Jak w urządzeniach codziennego użytku. Im lepsza bateria, tym silnik pracuje lepiej. Należy zwracać uwagę na parametry baterii, jej żywotność, aby nie spotkać się z sytuacją, kiedy podczas np.. kilkudniowego wyjazdu musimy kilkukrotnie ładować akumulator. Oczywiście możemy przed zakupem oszacować gdzie łowimy, jak często. Daje to możliwość zaplanowania sobie sezonu a biorąc to pod uwagę daje nam to możliwość doboru odpowiedniego akumulatora. Co ciekawe, niektóre modele silników spalinowych mają możliwość ładowania solarnego akumulatorów, co niewątpliwie jest dużym udogodnieniem.
Poza tym przy doborze silnika elektrycznego należy brać pod uwagę to, ile osób będzie na łodzi przebywać, wymiary łodzi również mają znaczenie. Oczywiste jest to, że silnik po prostu musi „dać radę” naszą łódź poprowadzić. Jeżeli nasza łódź nie jest duża, nie ma konieczności zakupu silnika, który przeznaczony jest do łodzi dużych. Poza tym, jeżeli cały sezon łowimy na spokojnych jeziorach nie potrzebujemy mocnego silnika, więc również to, na jakich zbiornikach łowimy ma znaczenie przy wyborze silnika do łodzi. Co istotne, pamiętać należy o tym, żeby przy zakupie silnika elektrycznego do naszej łodzi kupić go stosując lekki „ zapas”. Chodzi tutaj o to, żeby silnik był nieco mocniejszy niż potrzebujemy. Bierzemy tutaj poprawkę na łowienie w innych miejscach „od czasu do czasu” lub przy niesprzyjającej aurze.
Szczotki wewnętrzne – ich rola polega na przenoszeniu napięcia pomiędzy częściami silnika w jego środku. Jakość szczotek, podobnie jak w przypadku aut ma duże znaczenie. Należy podobnie jak w przypadku silników spalinowych brać pod uwagę uciąg.
Przy używaniu zarówno silników elektrycznych, oraz spalinowych istotny jest jego montaż na naszej łodzi i tutaj odsyłam do specjalistów w tym zakresie, ponieważ nie zawsze jest to takie proste, a przede wszystkim nie za pierwszym razem. Co równie ważne mając już działający silnik i użytkując go, należy wiedzieć jak prawidłowo pracuje nasz silnik, aby wyłapać zaburzenia w jego pracy.
Obroty -istotny parametr, dzięki któremu wiemy na jakie maksymalnie obroty jest w stanie " wejść" nasz silnik.
Moc i uciąg –Moc i uciąg, to jednym słowem najważniejsze parametry w doborze silnika. Moc silników określamy w watach (W), lub w ilości koni mechanicznych ( podobnie jak w autach) – (KM), natomiast uciąg w Lbs. Jeżeli będziemy brali pod uwagę uciąg naszego silnika w zależności od wymiarów naszej łódki, powinniśmy kierować się następującymi kryteriami:
Podaje przybliżone parametry wymiar łodzi oraz uciąg.
130cm - 30Lbs.
135cm - 35Lbs.
140cm - 40Lbs
145cm - 45Lbs.
150cm - 50Lbs.
155cm - 55Lbs
160cm – 60Lbs
Silniki spalinowe.
Silniki spalinowe z reguły posiadają większą moc od silników elektrycznych. Z drugiej strony ich niewątpliwa wadą jest większy hałas, oraz zużycie paliwa, które w obecnej sytuacji nie jest rozwiązaniem najbardziej ekonomicznym. Poza tym nie można przejść obok, nad tematem szkodliwości dla środowiska. Silniki spalinowe zaburtowe możemy podzielić na dwusuwowe i czterosuwowe. Silniki czterosuwowe są bardziej popularne od dwusuwowych, z racji lepszej płynności pracy silnika, mimo tego, że silniki dwusuwowe maja większą wydajność. Silniki dwusuwowe jednak wykazują się dużo głośniejszą pracą, przez co są co raz rzadziej używane.
Kolejnym podziałem wśród silników spalinowych, podobnie jak w przypadku aut jest podział na spalanie. Wyróżniamy więc silniki benzynowe, oraz silniki napędzane ropą, tzw. diesle. Oczywiście przy zakupie takiego silnika trzeba zwrócić uwagę również na poziom spalania paliwa.
Kolejną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przy zakupie jest odpowiedni dobór śrub napędowych, ponieważ śruba musi pasować do mocy silnika, aby zapewnić mu optymalna pracę, oraz rozruch. Kolejną kwestią, podobnie jak w silnikach elektrycznych którą należy brać pod uwagę wybierając silnik jest jego moc. Tutaj również trzeba zwrócić uwagę na wymiary naszej łodzi. Jeżeli założymy do naszej łodzi mocny silnik, który z racji swej mocy posiada duże gabaryty, nie będzie on dobrym wyborem. Wielkość silnika również musi być dostosowana do wielkości naszej łodzi. W przypadku silników spalinowych podobnie jak w kwestii silników elektrycznych należy również przyjrzeć się takim parametrom jak użyte materiały, moc i uciąg, spalanie, szczotki wewnętrzne czy wielkość śrub, oraz żywotność. W obu przypadkach silników należy jeszcze zwrócić uwagę na pracę układu chłodzenia. jest to niezwykle ważny aspekt, który ma duże znaczenie na prawidłową pracę naszego silnika. Poza wyżej wymienionymi parametrami istotne podczas dokonywanie decyzji o zakupie silnika i jego doborze do naszej łodzi jest fakt, czy posiada on system odcięcia w przypadku przegrzania. Istotny element, żaby w przypadku przegrzania się silnik posiadał system, który go wyłączy.
Reasumując przy zakupie silnika do naszej łodzi nie należy kierować się własnymi przekonaniami, niezbędna jest merytoryczna pomoc doświadczonego doradcy w tym zakresie. Wiąże się to z tym, że silnik to zakup kilkuletni i nie należy do najtańszych.
Z wędkarskim pozdrowieniem.
Łukasz Bednarczyk
Wielka Ryba
Komentarze (0)
Brak komentarzy w tym momencie.
Nowy komentarz
Musisz się zalogować lub stworzyć konto
Save products on your wishlist to buy them later or share with your friends.
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Dowiedz się więcej jak je wyłączyć.
Komentarze (0)
Nowy komentarz